אילוף כאמצעי במפגש הטיפולי - העמותה לרכיבה טיפולית בישראל
אילוף כאמצעי במפגש הטיפולי
"ביקשתי מהכלב לשבת והוא פשוט לא מקשיב לי" אומר יותם בן ה 9 במהלך מפגש בבית הספר בו הוא לומד. מפגש קבוצתי – במפגש כלבנות טיפולית המתקיים במתכונת קבוצתית בשונה
0
Summary rating from 1 user's marks. You can set own marks for this article - just click on stars above and press "Accept".
2.4

"ביקשתי מהכלב לשבת והוא פשוט לא מקשיב לי" אומר יותם בן ה 9 במהלך מפגש בבית הספר בו הוא לומד.

מפגש קבוצתי – במפגש כלבנות טיפולית המתקיים במתכונת קבוצתית בשונה משיעור אילוף "רגיל" אנו שמים לב לכלל הנושאים הקשורים בהתנהגות. תפקיד מדריך הכלבנות הטיפולית הוא לראות ולהבין נכונה את שפת הגוף של המטופל שכן יותם עכשיו חווה כישלון כפול. האחד למול הכלב כאשר הכלב אינו מבצע את ההתנהגות הנדרשת והשני למול שאר החברים לקבוצה.

התבוננות בסיטואציה – במפגש כלבנות טיפולית על המדריך לזהות את הסיטואציה, להבין את תחושותיו של יותם ולתת להן מקום. עם זאת, עליו להתחיל ביחד עם יותם תהליך של התבוננות בסיטואציה.
בשיעור אילוף יתן המאלף ליותם כלים נוספים או הצעות נוספות כיצד יש לפתור את בעיית ההתנהגות של הכלב. אך בתהליך שלנו תפקיד המטפל הוא לחשוב ביחד עם יותם על דרכים לסייע לכלב להצליח תוך כדי התייחסות לתחושותיו.

התמודדות רגשית במקום פתרונות בית ספר – בניגוד לנטייה הטבעית לנסות ולפתור את הבעיה יעודד המדריך את יותם להתמודד עם התחושות העולות מחווית חוסר הההצלחה. ביחד עם יותם, יעבד את התחושות וימנע מלתת פתרון לבעיה.
אין זה מתפקידנו לתת פיתרונות לכל בעיה העולה אנו שם על מנת להאיר את ההתמודדות ולתת כלים רגשיים ומעשיים אשר יאפשרו ליותם להתמודד עם החוויה.
יותם ילמד לבחון את הסיטואציה ואת עצמו תחילה ולראות אילו גורמים מונעים מן הכלב להצליח. האם שפת הגוף של יותם אינה מובנת לכלב? האם אני מרוכז בעשייה או בוחן את שאר חברי הקבוצה? האם הכלב מכיר את ההתנהגות הנדרשת? אולי לכלב יש הפרעת קשב? וכדומה…

התמודדות בעזרת כלבנות טיפולית – מפגשי הכלבנות הטיפולית ייחודיים בתהליך ההתבוננות המשקיף על כל הסיטואציה וההימנעות מלתת פיתרון בית ספר לבעיה. ע"י חשיבה משותפת וביצוע מודלינג ע"י המדריך, יחווה המטופל צורת התמודדות שונה עם חוסר הצלחה וילמד להפוך את החוויה הלא נעימה לאירוע מעצים ומלמד.

מערכת היחסים המיוחדת הנרקמת במפגש הטיפולי בין הילד המטופל, הכלב והמטפל בכלבנות טיפולית, מעוררת בילד המטופל התבוננות עצמית :
אם הכלב לא מקשיב לי, מה זה אומר עליי?
מה אני יכול לעשות כדי שהכלב יקשיב לי?
הצלחתי עם הכלב. כנראה שאני יכול… אולי אני יכול גם עם הילדים בכיתה….
אמרתי לכלב שאסור.
המדריך (המטפל) עזר לי עם הכלב. אני יכול להעזר באחרים ולהצליח

הצלחה באילוף במסגרת המפגש הטיפולי מעניקה לילד תחושת הצלחה וערך עצמי וגם מפגישה אותו עם הצורך בגבולות. החום והאהבה מסייעים לילד לאהוב קצת יותר את עצמו ובכך מקרבים אליו גם את אחרים…. כל זאת הופך את הכלב ל"כלי טיפולי" מועדף ואפקטיבי ביותר.

Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On YoutubeVisit Us On Instagram