טיפול באמנות
בישראל, 10%-15% מהילדים הם לקויי למידה. למרות יכולת שכלית תקינה, הילד מראה קושי בלמידה ומציג פער משמעותי ביחס לבני גילו ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות. לקות למידה אינה לקות נראית לעין – ילד לקוי למידה הוא בעל אותם צרכים, ועובר אותם שלבי התפתחות כמו יתר חבריו שאינם לקויי למידה.
ריבוי הבעיות של ילדים אלה, מחייב גישה כוללת שתיתן מענה במגוון תחומי החיים: התחום הלימודי, השפתי, התפקודי והרגשי. תרפיה באמצעות אמנויות שונות מסייעת לילד לבטא את רגשותיו ותסכוליו, על ידי עשייה ויצירה. לכן, עבור עבור ילד המתקשה בלימודיו ובתפקודו, חשוב לתת את הדגש על שילוב התרפיה באמנות במכלול הטיפולים במסגרת בית הספר ומחוצה לה.
הטיפולים המוטוריים, השפתיים והקוגניטיביים, וכן ההוראה המתקנת, פועלים לתיקון הליקוי עצמו והילד נאלץ להתמודד ישירות עם קשייו. לעומת זאת, הטיפול באמנות מציע למטופל אפשרות לביטוי אישי, באווירה תומכת ולא שיפוטית.
תרפיה באמנות הינה אמצעי טיפולי הכרחי לטיפול בילדים לקויי למידה. הטיפול כטיפול הוליסטי, מתייחס לילד כולו- לקשייו וליכולותיו כאחד. מדובר בטיפול המשפיע על רבדים שונים באישיותו של הילד, הנותן דגש רב לחיזוק כוחותיו, המעטת חוויות התסכול שלו וזימון הצלחות.
מבוסס על מאמר קיס, ק. ודלי, ט. (1999). תרפיה באמנות : עבודה עם ילדים. סוגיות בחינוך מיוחד ובשיקום. כרך 14, מס.1, עמ' 37-51. לקריאה מלאה לחצו כאן